Pages

Wednesday, April 13, 2011

Fakta Tentang Gunung Everest

Gunung Everest


1. Rakyat Malaysia yang pertama berjaya menawan Everest: N. Mohandas dan M.Magendran.

2. Pendaki termuda dari Asia Tenggara: Mohamed Muqarabin dari Malaysia - 23 tahun

3. Pendakian pertama: Edmund Hillary - 1953

4. Wanita pertama berjaya mendaki: Junko Tabei dari Jepun - 1975

5. Mendaki Menggunakan Basikal: Goran Krop - Dari Kanada - 1993

6. Orang kurang upaya pertama: Tom Whittaker - 1998.

7. Paling muda: Tembe Tsheri - Mendaki pada usia 15 tahun.

8. Paling tua: Yuichiro Miura - 70 tahun 222 hari.

9. Paling pantas sampai ke puncak: Pemba Dorjie Sherpa - 8 jam 10 min - 2004

10. Everest mempunyai 2 laluan memanjat iaitu dari Nepal dan dari Tibet.

11. Ada teori menunjukkan Everest semakin tinggi disebabkan pergerakkan plak tektonik.

12. Cuaca yang ekstrim boleh menyebabkan tangan dan jari- jari membeku. Sebab itu ramai pendaki yang kehilangan jari akibat masalah frost.

13. 1.3% yang mendaki Everest menemui ajal.

14. 212 orang telah maut dari 1921-2006 ketika cubaan mendaki.

15. Hanya terdapat 36% Oksigen di puncak Everest.

Laluan Everest

Lokasi Everest
Salam, 
Encik Ska

8 comments:

khairul said...

x pernah panjat2 gunung ni

Genta said...

info yang sangat menarik. t.kasih :)

Encik Ska said...

@Khairul,
Haha Encik Ska pun tak pernah jugak.

@Genta,
Sama-sama :)

Anna King said...

seumur hidup x pernah panjat gunung... klu pon sempat separuh jalan je kat gunung ledang... ^^

WeedBoys said...

cam bunuh diri aje daki everest nih...
baek lg daki ketiak...
hahaha...
=]

Encik Ska said...

@Anna King,
Encik Ska pun tak pernah jgk, hehe :)

@WeedBoys,
Kalau dah gila mendaki, tak boleh nk buat apa. Haha :)

Farah D said...

Ohh baru kutahu . selama ni tahu nama je, hehe

Encik Ska said...

Farah D,
Thanks sbb sudi baca, hehe.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...